Training communicatieve vaardigheden, een goede uitdaging
Werk al heel wat jaren voor een en hetzelfde bedrijf. Vaak lopen we tegen problemen aan die je niet meteen kan oplossen, maar waar eerst goed over nagedacht moet worden voordat er een oplossing gevonden is. Naarmate de jaren verstrijken krijg je natuurlijk wel meer ervaring, maar vaak komen we toch nog wat dingen tegen waarvoor naar een oplossing moet worden gezocht. Zo ook afgelopen week, kreeg een van mijn collega’s een telefoontje van een, zoals we dat noemen, een lastige klant. Deze klant wilde niet eerder ophangen voordat er een passend antwoord werd gegeven. In dit soort situaties proberen we elkaar altijd te helpen, maar soms sta je er echt alleen voor. Door dit telefoontje is de training communicatieve vaardigheden in ons leven geroepen. Dankzij deze training leren we spelende wijze bepaalde situaties na te bootsen, iedereen van de afdeling krijgt een bepaalde rol, en doet actief mee aan dit rollenspel. Mede door training communicatieve vaardigheden herkennen we bepaalde situaties eerder en kunnen zo makkelijker met vervelende klanten omgaan. Maar niet alleen vervelende klanten, ook collega’s met een gebruiksaanwijzing leren we zo beter te begrijpen door een bepaald rollenspel te spelen. Door bijvoorbeeld een soort spiegel bij een collega voor te zetten, kan de betreffende persoon beter begrijpen waarom hij bepaalde reacties krijgt. Meestal heeft zo een persoon zelf niet in de gaten wat hij of zij doet.
We begrijpen elkaar beter.
Mede dankzij onze training gaat het onderling met de collega’s perfect. Er is tijdens de training veel naar boven gekomen waar iedereen iets mee kon doen. Zal dan ook elk bedrijf deze training aanraden.