Geheimen om te domineren in zoekresultaten.
Als de geoptimaliseerde website terrein verliest in de zoekresultaten, is er maar één reden: Google heeft zijn algoritme bijgewerkt en geeft nu de voorkeur aan de mobiele versie van jouw pagina. Dus wat moet je doen om op deze verandering te reageren en jouw harde werkpositie niet te verliezen? Zowel zoekopdrachten op internet als online winkelaankopen hebben een aanzienlijke toename van het gebruik van smartphones gezien en dit is waar je jouw zoekmachine marketing inspanningen op moet richten.
Optimalisatie voor Mobiel Index
Google start nu hun crawlers om jouw mobiele site te analyseren en je moet deze optimaliseren zodat ze gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken om deze te beoordelen. De belangrijkste problemen die kunnen optreden zijn:
- Je hebt geen mobiele versie (maar waar wacht je nog op?)
- Jouw websites en mobiel hebben onafhankelijke URL’s en delen structuur of inhoud niet volledig
- SEO-tags zijn niet opgenomen of slecht geïmplementeerd op de mobiele site
De mobiele versie bevat geen categorieën en dat zorgt ervoor dat de tracker een lange weg moet gaan om je blogartikelen te vinden. Zorg dragen voor details, zoals dat de afbeeldingen in de mobiele versie attributen bevatten of dat er geen verbroken interne links zijn, is wat een mobiele site onderscheidt die goed gepositioneerd is op de pagina’s met zoekresultaten en een die verloren is gegaan in de zoekmachine marketing wereld. Als de site responsive is, hoef je je geen zorgen te maken, dit zorgt ervoor dat de migratie van de structuur, inhoud en SEO-attributen soepel verliep en Google jouw mobiele pagina’s gemakkelijk herkent.
Snel laden
Net als de zoekmachine marketing relevantie, frequentie en originaliteit van de inhoud, beoordeelt Google ook de snelheid waarmee de mobiele URL wordt geladen. De gegevens zijn onthullend:
- 53% van de mobiele gebruikers verlaat een pagina als het meer dan drie seconden duurt om te laden
- 70% van de mobiele sites doet er meer dan zeven seconden over
- 61% van de bezoekers keert niet terug naar een site die ze niet gemakkelijk konden bezoeken
- 40% van hen zal liever de site van een concurrent bezoeken
Deze laatste stat is om elke digitale marketeer de kriebels te bezorgen. Daarom is het belangrijk om een audit uit te voeren van de prestaties van de site en onmiddellijk naar oplossingen te zoeken via ‘Acceleration Mobile Pages’ (AMP) als de laadsnelheid laag is. Met dit project van Google en andere partners kun je de snelheid met 85% verhogen in vergelijking met gewone pagina’s, en dit betekent op zijn beurt dat gebruikers tweemaal zoveel tijd op de site doorbrengen en dat je een stijging van 20% in jouw conversieverkopen registreert.
